Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 24 november 2013

Zürcher Geschnetzeltes

Som avslutning på den schweiziska veckan gjorde jag zürcher geschnetzeltes. Det var den maträtten som min kollega föreslog allra först när jag frågade honom om vad man äter i Schweiz. Till den här grytan serverar man rösti. Rösti kommer ursprungligen från Schweiz har jag lärt mig.

Ingredienser:
300 g champinjoner
Saft från ½ citron
600 g kalvkött
2 msk margarin
1 gul lök
1 dl vitt matlagningsvin
1-2 dl vatten
2 dl grädde (jag använde oatly imat)
1 msk kalvfond
Paprikapulver
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

  • Fräs champinjonerna och tillsätt citronsaften. Låt puttra i cirka 2 min. Lägg champinjonerna åt sidan. Spara vätskan i en kopp.
  • Hacka löken och stek i margarinet. Skär kalvköttet i smala strimlor och stek tillsammans med löken.
  • Ta ur köttet ur pannan. Håll köttet varmt. Tillsätt det vita vinet och låt koka tills det reducerat lite.
  • Tillsätt vatten, grädde och kalvfonden. Låt koka ihop tills det tjocknar lite.
  • Krydda såsen med paprika, salt och peppar. Krydda även köttet.
  • Lägg i köttet och låt koka upp. Tillsätt champinjonerna.
  • Servera med rösti.
Zürcher Geschnetzeltes med Rösti

Den här maträtten var helt klart den godaste denna vecka. Det tog lite för lång tid att göra rösti till 6 personer tyckte jag men man skulle ju kunna äta pasta, ris eller kokt potatis istället. Det här var så gott att det har kvalat in på Nylunds ordinarie matlista. Det här kommer vi äta många gånger. Måste bara öva på hur det uttalas...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar