Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 7 november 2013

Bangbangkyckling (Bangbang jisi)

Idag lagade jag en maträtt som är från Shanghai. Den är en kall maträtt, lite som en sallad. Men min kyckling var lite ljummen, det gick fint det med.


Det gick snabbt att laga den här maträtten. Kycklingfiléerna kokas i vatten tillsammans med hackad salladslök och fint skivad ingefära i cirka 15 minuter. Sedan får filéerna rinna av i ett durkslag.

Jag strimlade kinakål fint och lade på en tallrik. Sedan strimlade jag skalad gurka fint och lade ovanpå. Sist lade jag över den fint strimlade kycklingfilén.

Det är såsen som gör hela den här maträtten. Den är också kall och görs av jordnötssmör, sesampasta, soja, risvinäger, socker, buljong och sichuanpeppar. Allt blandas till en trögflytande sås som hälls över kycklingen. På toppen kan man hälla över lite chiliolja också. Det gjorde jag, eftersom jag gillar lite styrka i maten.

Det var inte så svårt att laga den här maträtten. Det svåraste var nog att strimla kycklingen fint.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar