Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 10 november 2013

Pekinganka

Som final på de här kinaveckorna så provade jag på att göra pekinganka. Jag har aldrig lagat anka tidigare så det här var jättespännande. Jag följde receptet i kokboken men det var väldigt dåligt förklarat så jag har även kollat runt lite på internet. Så här blev min anka.

Först gned jag in ankan med salt och peppar utanpå och inuti.
Sedan hackade jag schalottenlök och fyllde ankan med tillsammans med stjärnanis.
Jag "stängde ihop" ankan med tandpetare.

En pekinganka ska man skålla. Jag gjorde en lag på kokande vatten, sirap och ättika som jag vände runt ankan i. Därefter skulle den stå i durkslag i minst sex timmar och rinna av.

Ankan fick sedan grillas i ugnen i 175° i cirka två timmar, tills innertemperaturen var 75°.
Då tog jag ut den och skar upp den i fina bitar.
Jag tyckte det var lite kött på ankan, jämfört med en kyckling.

Man äter ankan med pannkakor som är mer som bröd man steker i stekpanna.
Det här var den största prövningen för mig eftersom jag inte förstod receptet hur man skulle göra dem. Men efter en titt på nätet så förstod jag hur jag skulle göra.

Gör en deg på 3 dl vetemjöl, ½ tsk salt och 2 dl kokhett vatten.
Gör en rulle av degen och dela i lika stora bitar.
Platta till dem till cirka 5 cm stora rundlar. Pensla varannan med sesamolja.
Lägg ihop dem två och två och kavla ut dem tills de blir tunna.
Stek de dubbla pannkakorna på båda sidorna i stekpannan och lägg dem i folie tills alla är klara.
När det är dags att äta så delar man bröden försiktigt och äter ett i taget.

På bröden lägger man sedan ris, strimlad gurka och strimlad purjolök.
På toppen lägger man ankan och toppar med sås.
Såsen gjorde jag på 1 dl hoisinsås och 2 msk chilibönpasta.

Det här var mycket godare än jag trodde det skulle vara. Gästerna var nöjda de också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar