Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 4 november 2013

Torrfriterade biffstrimlor

Idag har jag provat att torrfritera. Att torrfritera betyder att man inte har någon frityrsmet utan man friterar köttet direkt i olja som det är.


Det här receptet innehöll torkade chilifrukter, chilibönpasta och sichuanpeppar så den blev väldigt stark.

Jag använde lövbiff men man kan använda ryggbiff, oxfilé eller vad man känner för. Man strimlar det bara tunt och sedan blandar man strimlorna med risvinäger, salt och vitpeppar. Fritera köttstrimlorna i olja som är cirka 200 grader varm tills de får fin färg, det tar bara någon minut.

Häll bort oljan (behåll cirka 1 msk) och woka chilibönpasta. Tillsätt sedan hackad ingefära, vitlök och den torkade chilin. Blanda i köttet och tillsätt soja, socker och lite vatten.

Jag serverade nudlar till, en rund variant som jag köpte på East Trading i Stockholm. Mycket goda.
Förutom att det var för starkt för vissa i familjen så tyckte vi om den här maträtten.


Kokboken som jag använder denna vecka heter "Kina - matens rike". Förutom bra recept så finns många fina bilder från Kina och berättelser om maträtterna. En mycket trevlig bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar