Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 21 november 2013

Ostsoppa och skinkgifflar

Schweizare gillar ost har jag förstått. Så mycket att de även gör soppa på ost. Jag hade inte tidigare hört talas om ostsoppa så det här var första gången för mig att laga det.

Receptet har jag hittat på gutekueche.ch

Käsesuppe - Ostsoppa

Ingredienser:
50 g Margarin
½ Purjolök
60 g Mjöl
140 g ost (de föreslog Emmentaler men jag använde prästost)
½ l buljong
1 dl vitt vin
2 dl grädde
Salt
Peppar
Muskotnöt
1 paket bacon

  • Strimla purjolöken och fräs den i margarinet. Tillsätt mjöl och rör om. Späd med buljong, vin och grädde. 
  • Låt koka ett par minuter. Dra bort kastrullen från värmen och tillsätt den rivna osten. Krydda.
  • Stek baconet och strimla det över soppan.


Schinkengipfeli - Skinkgifflar

Till soppan serverade jag skinkgifflar även det receptet hittade jag på gutekueche.ch

Ingredienser:
200 g smördeg
Margarin
1 ägg
½ kruka persilja
1 liten lök
Salt
Peppar
100 g rökt skinka

  • Hacka lök och persilja. Stek i margarin.
  • Skär skinkan i små bitar. Blanda med lökblandningen och krydda.
  • Skär smördegen i trekanter. 
  • Lägg en matsked fyllning och rulla ihop till gifflar.
  • Pensla med ägg. och gratinera i 200 grader i cirka 20 minuter eller tills de får fin färg.
Jag tycker ostsoppa var godare än jag förväntade mig men det kommer nog inte bli en favorit i vår familj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar