Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 18 november 2013

Älplermagronen - schweizisk makaronipudding

På en schweizisk hemsida hittade jag detta recept på en klassisk schweizisk maträtt. 
Jag skulle beskriva denna maträtt som en lyxigare variant av makaronipudding. 

Ingredienser:
300 g fast potatis
350 g makaroner (gärna sedani)
100 g riven mild ost (jag använde appenzeller)
100 g riven ost med stark smak (jag använde lagrad prästost)
1,5 dl crème fraish
Salt och peppar
  • Koka upp vatten i en kastrull. Ta mycket vatten eftersom potatis och makaroner ska kokas i samma vatten. 
  • Skala potatisen och koka den 5 min i saltat vatten. 
  • Tillsätt man makaronerna och koka ytterligare 10 min.
  • Häll av vattnet och låt potatis och pasta torka lite i ett durkslag. 
  • Sätt ugnen på 175°. Riv osten. Blanda ner osten med potatis och makaroner i en bunke. 
  • Tillsätt crème fraish, salt och peppar. Rör om ordentligt. Häll blandningen i en ugnsfast form.


Grädda i mitten av ugnen i cirka 25 minuter tills gratängen får fin färg.


Till gratängen kan man äta kött eller korv. Vi valde en lufttorkad skinka.

Jag tyckte mycket om den här maträtten. Dock blev den lite flottigt pga all ost. Barnen var av samma åsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar