Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 8 november 2013

Ma la-kyckling (Ma la ziji)

Den här maträtten var en av de godaste jag har lagat de här kinesiska veckorna. Det var fantastiskt gott.


I originalreceptet skulle man använda köttet från kycklingklubbor men jag använde kycklingfilé.

Man tärnar kycklingen och blandar med soja, risvin och salt. Sedan tillsätter man potatismjöl och blandar väl.

Sedan blandar man en sås på soja, risvinäger, sesamolja, buljong, vatten, potatismjöl och salladslök.

Fritera den marinerade kycklingen i olja i två steg. Första gången i 150 grader för att tillaga. Ta upp kycklingen, höj värmen till 200 grader och fritera i ytterligare en minut för att få fin yta på kycklingen.

Häll av oljan och woka hackad vitlök och chilifrukt samt sichuanpeppar. Tillsätt köttet och såsen. Blanda om och servera med ris.

Jag tycker det har varit ganska lite grönsaker i veckans maträtter så jag tillsatte lite paprika också. Den kinamat jag är van vid har mycket grönsaker i sig. Lite mer grönsaker hade inte stört smaken, även om det inte tillhör receptet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar