Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 17 november 2013

Schweizisk ostfondue

Den här veckan kommer jag att laga mat från Schweiz. För några veckor sedan visste jag ingenting om vad man äter i Schweiz men med hjälp av en kollega som är från Schweiz så har jag fått en massa tips på maträtter som jag ska presentera för er. Maten jag kommer att laga är från den tysktalande delen, dels eftersom min kollega är från den tysktalande delen, dels för att jag kan tyska och det är lättare att översätta recepten på de tyska hemsidorna i Schweiz för mig. Det har varit jätteroligt att leta fram alla recept och bestämma vad vi ska äta. Nu längtar jag till att få börja laga dem också.

Idag började vi med att testa ostfondue som är en maträtt som härstammar från Schweiz. Jag har förstått att det är mycket ost i den schweiziska maten. För mig som älskar ost är det bra, för maken som inte tål mjölk är det sämre.


Jag hade aldrig lagat ostfondue tidigare. Våra gäster hade inte ätit ostfondue tidigare, vilket var bra eftersom inte heller de då visste hur det ska smaka. Det är alltid skönt ifall man misslyckas.

För att göra ostfondue så kokar man upp vitt vin i en kastrull. Sedan river man valfri ost (jag valde appenzeller som är en känd schweizisk ost) och sedan rör man tills osten är smält och det blivit en fin massa. Då häller man över den i fonduegrytan, som man först har gnidigt in med en vitlöksklyfta. Jag tärnade baguette i stora bitar och sedan doppade vi dem i grytan och åt. Det var jättegott. Appenzeller är ingen stark ost men den har mycket smak. Det gick bra i början men sedan blev nog ostsmeten för kall i grytan så det blev svårt att få upp osten på brödbiten. Kanske måste man ha lite högre värme under fonduegrytan än vad vi hade för att den ska hålla sig smidig och lätt att doppa bröd i.

Jag tyckte att det här var jättegott och gästerna höll med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar