Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 5 november 2013

Sötsur fläskfilé (Tangcu liji)


Idag har jag lagat äkta sötsur fläskfilé. Ingen fläskfilé som är friterad med frityrsmet och med en sås till som är gjord på ketchup och ananasjos. Jag har ätit det här på en kinesisk restaurang i USA. Det såg ut så här och smakade ungefär som det här. Jag tyckte dock att den här maträtten var svår att laga. Jag behöver nog övning för att få till den bättre.

Man skär köttet i strimlor och tillsätter risvin (jag använde vatten) salt och lite kycklingbuljong. Blanda väl. Vispa äggula, tillsätt den också och blanda igen. Tillsätt sist potatismjöl och blandar väl.

Man friterar sedan köttet i två steg. Den första gången i 100 grader för att laga till köttet. Den andra gången i 200 grader för att få köttet knaprigt på utsidan. Lägg undan köttet och häll av all olja utom cirka 1 msk. Woka salladslök, ingefära och vitlök. Lägg tillbaka köttet och tillsätt socker, risvinäger och soja. Sist tillsätter man lite vatten och lite kycklingbuljong. Red av med lite mer potatismjöl om det behövs.

Trots att det var svårt att få till det hela så smakade det bra och familjen var mycket nöjda. Ser inte så tokigt ut heller men det behövs absolut mer träning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar