Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 19 november 2013

Pizokels - Schweiziska nudlar

Min kollega tipsade om den här maträtten som är en typisk Schweizisk maträtt. Den är som pasta ungefär fast man har potatis i degen också.

Ingredienser:
1 msk matolja
2 ägg
4 små kokta potatisar
1 kruka persilja
250 g mjöl
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 paket bacon
½ savoykål
1 dl riven ost

Blanda ihop mjöl, ägg, hackad persilja, mjölk, matolja och salt i en bunke till en deg.
Riv potatisen och blanda ner i degen. Degen ska vara ganska lös. Jag använde lite mer mjöl än receptet föreslog.


Man kan antingen trycka ut degen genom ett durkslag ner i kokande vatten eller skära lagom stora bitar av degen. Jag testade det senare. Lägg i så fall degen på en oljad skärbräda så blir det lättare att skära.


Koka upp saltat vatten och skär tunna bitar av degen rakt ner i kastrullen. Det går bäst om man lutar kniven lite mot degen. Det var svårt att få smala bitar tyckte jag men det får vara okej för att vara första gången.
När pizokels kokat klart efter cirka 2-3 minuter tar man upp dem med hålslev och låter rinna av.

Stek bacon och förväll savoykålen i kokande saltat vatten. Riv osten. Idag valde jag en lagrad appenzeller.


Blanda pizokels, bacon och savoykål. Strö över den rivna osten och mal över lite svartpeppar. Sedan är det klart att servera.

Den här maträtten gick inte hem hos mina familjemedlemmar. Pizokels var för slemmig i konsistensen tyckte de (de tycker inte om hemlagad pasta heller). Dessutom tyckte de att osten luktade lite för mycket tåsvett.
Men jag älskade det här, jag kunde nästan inte sluta äta. Högsta  betyg från mig alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar