Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 23 november 2013

Capuns - Schweiziska dolmar

Capuns hade jag aldrig hört talas om innan den här veckan. Därför var det extra spännande att laga dem. Receptet hittade jag på en schweizisk hemsida.

Ingredienser:
400 g vetemjöl
3 ägg
1 dl vatten
1 dl mjölk
Salt och peppar
100 g rökt korv
100 g lufttorkad skinka
1 kruka persilja
1 kruka gräslök
Cirka 40-50 mangoldblad
4 dl buljong
4 dl mjölk
100 g riven ost (jag använde appenzeller)
1 paket bacon

  • Blanda mjöl, ägg, mjölk, vatten och kryddor till en deg.
  • Skär korv och skinka i små bitar. Hacka persilja och gräslök. Blanda in i degen.

  • Tvätta mangoldbladen. Om de är stora och stela kan man även förvälla dem. Lägg en matsked av degen på varje mangoldblad. Vik in bladet och rulla ihop.

  • Koka upp mjölk och buljong. Lägg ner capuns och låt koka i cirka 10 minuter. Ta upp capuns med hålslev och håll varma. 
  • Stek bacon och riv osten. 
  • Lägg upp capuns på tallriken och vispa lite av den koka mjölk-buljongen tills det blir skum, lägg över capuns. Lägg till bacon och strö över osten.

Det här var roligt att laga och det var hyfsat gott. Maken och den äldsta sonen som var på besök tyckte väldigt mycket om det. Jag är inte säker på att jag kommer att laga det igen dock. Inte min favorit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar