Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 2 november 2013

Biff balti

Förra helgen var vi i vårt sommarhus. Då brukar jag laga indisk mat (jag har bara en kokbok där för tillfället). Receptet är från boken "Asiatiskt".


Man börjar göra baltisåsen som består av gul lök, vitlök, krossade tomater, ingefära och indiska kryddor såsom spiskummin, koriander, gurkmeja osv. Såsen får koka ihop i 20 minuter. Sedan steker man köttet som man strimlat tillsammans med vitlök och röd paprika. Jag använde ryggbiff vilket jag tyckte fungerade utmärkt. När köttet är färdigstekt lägger man ner det i baltisåsen och låter det koka upp. Sedan är det klart att servera.

Till maten bakade jag egna naanbröd. I boken fanns recept på bröd med chili och koriander. Degen gjorde jag på bakpulver. När jag kavlat ut dem lade jag dem på en plåt och penslade med olja och strödde över hackad chili och koriander. Bröden fick sedan grillas i övre delen av ugnen på högsta värmen tills de fått lite färg. De var mycket goda.

Jag har ätit biff balti tidigare och det här var ett mycket bra recept, det blev jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar