Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 2 maj 2013

Paella

Den 1 maj firade vi med paella. Min väninna som är halvspanjorska berättade för mig att det bara är städerna runt kusten som brukar ha skaldjur i sin paella. I trakterna hennes far kommer ifrån brukar de ha hare i paellan. Eftersom jag inte tål fisk och skaldjur gjorde jag inte en paella på hare men väl på fläskkött, kyckling och chorizokorv.


Ingredienser:
2 kycklingfiléer
300 g fläskfilé
250 g chorizokorv
1 gul lök
1 röd paprika
2 vitlöksklyftor
3 dl basmatiris
3 dl vitt matlagningsvin
6 dl vatten
2 buljongstärningar (1 kött och 1 kyckling)
1 burk hela tomater
½ tsk dragon
1 krm svartpeppar
lite saffran
1 tsk salt
250 gram gröna ärtor

Gör så här:
  • Stek chorizokorven och lägg åt sidan.
  • Stek fläsk och kyckling.
  • Lägg till lök, vitlök och paprika, låt steka några minuter till.
  • Tillsätt riset och låt fräsa med en stund.
  • Häll på matlagningsvinet och låt puttra några minuter.
  • Häll över vatten och buljongtärningar.
  • Krydda och tillsätt de hela tomaterna. Låt puttra i 20 minuter.
  • När 5 min återstår av koktiden lägger man ner de gröna ärtorna och chorizokorven. 
Paella a la Annika

Dagen till ära fick vi även efterrätt. Jag lagade en crema catalana. Receptet jag använde finns här


Jag hade läst i ett annat recept att man kunde hälla över strösocker och grilla puddingen i 250 grader i ugnen i 5 minuter så det ville jag testa. Det gick inte så bra. Jag var tvungen att ha den inne i ugnen i 10 minuter för att den skulle få lite färg och då var inte ens allt socker löst. Dessutom var hela puddingen varm och det var ju inte meningen.

Crema catalana med bär

Annars var den väldigt god. Smaksättningen var bra och bären till neutraliserade det söta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar