Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 13 maj 2013

Norska köttkakor

Den här veckan ska jag bjuda på nordisk mat. Jag har valt att slå ihop de nordiska länderna eftersom de har ganska lika utbud på råvaror och därför ganska lika maträtter. Först ut är Norge.



För mig är Norge lusekoftor, fjordar, lax och Gustav Vigeland.

Jag har läst att Norges nationalrätt är får i kål men det kommer jag inte att laga. Jag kommer tyvärr inte heller laga lax pga fiskallergi. Istället har jag testat ett recept på köttkakor som jag hittade på internet.


Ingredienser:
500 g nötfärs
1½ tsk salt
1/4 tsk muskot
1/4 tsk peppar
1 kr ingefära
2½ msk potatismjöl
cirka 2 dl mjölk eller vatten

Brunsås:
5 dl buljong
1 gul lök
3 msk mjöl
salt och peppar
½ dl koncentrerad svart vinbärssaft

  • Arbeta in saltet i köttfärsen.
  • Arbeta sedan in kryddor och potatismjöl.
  • Tillsätt mjölk eller vatten. Lite i taget.
  • Forma till runda kakor. Stek i margarin. Lägg de färdiga kakorna i en kastrull med lite vatten och låt dra i cirka 10 minuter.
  • Sila skyn, tillsätt hackad lök och låt koka upp.
  • Tillsätt mjölet blandat med lite vatten. Rör om till såsen är tillräckligt tjock. Låt det koka cirka 10 min.
  • Smaka av med salt,  peppar och svart vinbärssaft.
  • Servera köttkakorna i såsen tillsammans med kokt potatis och en sallad. 
Alla i familjen tyckte om maträtten. Jag tyckte speciellt mycket om brytningen i såsen med svart vinbärssaften. Jag kommer absolut laga det här igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar