Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 14 maj 2013

Danska röda pölser



Idag har vi dansk kväll i vår nordiska vecka.

För mig är Danmark Smörebröd, räkor, wienerbröd, vita sandstränder och bra filmer och serier.


Till middag åt vi röda pölser.
Korven värmde jag tillsammans med lök, svartpepparkorn och lagerblad

Till korven serverade jag bröd, potatismos samt senap och ketchup.
Maken som älskar korv i alla dess former var överlycklig, barnen är inte lika förtjusta i korv och från dem var det lite sura miner. Jag tycker det var gott.
 
Makroner har jag inte sett i något annat land än i Danmark.
Makroner är som kakor gjorda av socker, äggvita, mjöl och bittermandel. De är mycket söta.
I Danmark gör de efterrätter med makroner. T ex äppelkaka, triffel eller bara som tillbehör till glass.

Jag gjorde en triffel på bär, krossade makroner och yoghurt.
Yoghurten smaksatte jag med florsocker, vaniljsocker och rivet citronskal.
Efterrätten var väldigt fräsch, inte för söt och inte för mäktig.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar