Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 17 maj 2013

Isländska flatkökur med hangikjöt


Vi hade isländskt tema på fredagsmyset idag. 
Jag bakade flatkökur, ett slags flatbröd gjorda på rågmjöl.
Receptet hittade jag på en isländsk hemsida och jag har översatt det till er.

2½ dl vetemjöl,
2½ dl rågmjöl
2½ dl kornmjöl
1 msk socker
2 tsk bakpulver
2½ dl vatten.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Värm vattnet och häll över i bunken.
Knåda ihop till en deg. Dela degen i 10 lika stora bitar.
Kavla ut till cirka 2 mm tunna kakor.
Grädda i stekpannan tills de får fin färg.


Till flatbröden hade vi  rökt lamm (hangikjöt) som jag köpt på Hötorgshallen i Stockholm.


Jag hade inga förväntningar på vad det skulle smaka men det var jättegott. 
Jag skulle gärna äta det igen. 


Eftersom det är Norges nationaldag idag så gjorde jag multekrem till efterrätt.
Heja Norge!
Multekrem gör man på vispgrädde, socker och hjortron (multer).

I söndags blev jag bjuden på fruktsallad och grädde blandad med vaniljyoghurt. Det tyckte jag var mycket godare än bara grädde så idag blandade jag även i vaniljyoghurt i multekremen. 

Mitt recept:
3 dl vispad grädde
3 dl vaniljyoghurt
2 dl hjortronsylt

Multekremen hällde jag sedan upp i glasstrutar. Det blev jättegott. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar