Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 19 maj 2013

Nordisk vecka



Vad är det för skillnad på Norden och Skandinavien?

Norden består av länderna Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt de självstyrande områdena Åland (tillhör Finland), Färöarna och Grönland (tillhör Danmark).

Skandinavien består av länderna Norge, Sverige och Danmark, där man talar skandinaviska språk.

Både Norden och Skandinavien har liknande kultur och historia och givetvis ganska lika mattraditioner med några undantag.

Några rekord som jag snokat upp:

Norge dricker mest läsk i Norden (117 liter/person och år).
Danmark äter mest kött i Norden (1,5 kg/person och vecka).
Finland dricker mest kaffe i Norden (3,5 koppar/person och dag).
Island äter mest fisk i Norden.
Sverige äter mest godis, inte bara i Norden utan i hela Världen (17 kg/person och år).

Idag är sista dagen på den nordiska veckan. Då valde jag att laga något typiskt svenskt - tjälknöl på älgstek Till tjälknölen serverade jag potatisgratäng.
Den här rätten symboliserar samtidigt hela det nordiska köket med vilt kött och rotfrukter.

Tjälknöl på älgstek

Ta älgsteken direkt från frysen och lägg in i ugnen i 75 grader i 12 timmar.
Därefter kokade man en saltlag på 1 liter vatten, 3/4 dl salt, 15 svartpepparkorn och 6 torkade enbär.
(pepparkorn och enbär krossas lätt).
När lagen svalnat lite lägger man ner steken i den och låter dra i fem timmar i kylen.
Därefter kan köttet skäras upp i tunna skivor.

Jag tycker om att göra stavar av potatisen till min gratäng.
Till dagens gratäng hade jag även lite morot.
Krydda med salt och peppar. Häll över 2 dl grädde och 1 dl mjölk.

Gratinera i ugnen i 225 grader i 45 minuter.

Tjälknöl med potatisgratäng

Som avslutning på den nordiska veckan tänkte jag laga en dansk kransekage för att fira att Danmark vann Eurovision Song Contest.
Men jag misslyckades totalt.
Jag gick då in på youtube.com och tittade på några filmer om hur man lagar kransekage.
Jag tror att jag kommit på vad jag gjorde för fel.
Jag lovar att återkomma då jag köpt nya ingredienser.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar