Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 26 maj 2013

Kyckling i Mole-sås

Barnen tyckte att vi skulle ha en mexikansk vecka. Mexikansk mat är inte min favorit men nu har de varit så snälla mot mig och ätit maten från de andra temaveckorna så det är inte mer än rätt att det är min tur att bjuda till lite.

Men, eftersom det är Mors Dag idag så fick jag välja dagens mat. Jag älskar choklad och då passar det jättebra att göra en Mole-sås till kycklingen.

Stek kycklingfiléer i matolja. När de fått fin färg tillsätter man 1 tsk salt, 1 lagerblad och vatten så att det knappt täcker kycklingfiléerna. Låt puttra i 30 minuter.

Medan kycklingen kokar gör man Mole-såsen.

2 stora tomater
1 liten grön paprika
2 vitlöksklyftor
2 tsk salt
2 msk sesamfrön
1 tsk chilipulver
3 msk kakaopulver
3 msk farinsocker
3 msk hackade sötmandlar
3 msk russin
½ tsk kanel
1 krm svartpeppar

Hacka tomater, paprika och vitlök. Lägg alla ingredienser i en bunke och mixa till en jämn smet.
När kycklingen har kokat klart häller man av och sparar kycklingbuljongen. Ta 2 dl av buljongen och tillsätt i såsen. Mixa.

Servera med ris och grönsaker.

Pollo con mole

Jag var förvånad över att jag tyckte den här såsen var så god. Jag har aldrig smakat något liknande tidigare så jag var lite tveksam men det var riktigt gott.

Till efterrätt lagade jag chimichangas fyllda med banan och choklad. 

Lägg skivad banan och hackad choklad på en vetetortilla.

Vik in kanterna så att det blir ett trekantigt paket. Fäst kanterna med tandpetare.

Hetta upp rapsolja i en stekpanna. Lägg ner chimichangas och fritera tills de får fin färg.

Ta bort tandpetarna och vänd på chimichangas så att de får färg på andra sidan också. 

Dessa är goda att äta tillsammans med vaniljglass. 
En perfekt avslutning på Mors Dags-middagen.

(Man kan även fylla chimichangas med grönsaker eller kött.) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar