Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 16 maj 2013

Finsk grillkorv


Ikväll blev det Finlands tur i vår nordiska matvecka. 

För mig är Finland sjöar, bastu, grillstugor, mjölkört och älggräs. 

 
Finland är det land i Norden där jag varit flest gånger. Både jag och mina två bröder har lyckats hitta respektive med släkt från ungefär samma område i Finland.
När vi är i Finland och blir bjudna på mat får vi oftast grillad korv. Finland är kända för sin goda grillkorv.
Ikväll testade jag Hillos grillkorv samt Löylymakkara (den långa korven).

Så här fina blev de när jag grillat dem.

Till korven serverade jag potatismos och senap. 

Till efterrätt bakade jag finska julstjärnor. Jag vet att det inte är jul på länge men de här är verkligen goda.
Jag fuskade lite och tog färdig smördeg istället för att göra egen deg. 

I mitten har man plommonmarmelad. 
Man kokar torkade plommon med socker och vatten tills de blir mjuka sedan mixar man dem till en fin smet.

Kanterna viks in mot mitten och penslas med ägg.
Grädda i 225 graders ugnsvärme i 10 minuter. 

God Jul!



1 kommentar: