Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 12 maj 2013

Gulasch med knödeln

När jag var i Österrike fick jag två olika recept på gulasch. Idag provade jag det första av de två.

Gulasch:
1 kg högrev
1 kg gul lök
3 msk matolja
3 hackade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 msk vitvinsvinäger
2 msk paprikapulver
1 tsk mejram
1 tsk mald kummin

Jag fick några bra tips på hur man gör en god gulasch också.
Den första är att ha lika mycket lök som kött i grytan. Mycket lök blev det.

Det andra tipsen var att inte hälla på allt vatten på en gång utan att späda efter hand. Det behövs inte mycket vatten, all lök ger mycket vätska.

Det tredje tipset är att det ska koka länge och att man gärna ska laga grytan någon dag innan så att det får dra åt sig alla smakerna. Jag kokade min gulasch i fyra timmar. Dagen efter spädde jag med lite mer vatten och lät det koka ytterligare 30 minuter före servering.


Till gulaschen gjorde jag semmelknödel:
2 frallor
3 msk vetemjöl
1 ägg
1 msk flytande margarin
1 tsk torkad persilja
½ tsk malen muskot
lite mjölk eller vatten tills det blir en fin deg.

Blanda alla ingredienser och rör ihop till en deg. Rulla till små bollar.

 Koka upp saltat vatten i en kastrull. Lägg ner knödeln och låt koka i 10 minuter.

 Semmelknödel

Knödeln serveras med gulaschen och lite klippt persilja på toppen.

Knödeln blev jättebra. De smakade nästan bättre än på restaurang i Österrike.
Gulaschen var också god men inte riktigt som jag ville ha den och såsen var inte så slät som jag önskade.
Eller så är jag bara överdrivet petig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar