Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 18 maj 2013

Isländskt till frukost, danskt till lunch och finländskt till middag

Till frukost idag testade vi isländsk yoghurt.
Det smakade ungefär som kvarg och var inte så sött.
Godast tyckte vi att blåbär var. 

Till lunch gjorde jag smörrebröd. Danmarks nationalrätt.
Jag hade fyra olika fyllningar men samma bröd - danskt rågbröd. 
1. Salami, brie och cocktailtomater.
2. Skivad kokt potatis, rökt lax, citron och dill.

3. Leverpastej, saltgurka och lökringar.
4. Rostbiff, tomater, pepparrotsvisp och friterad lök.

Till middag gjorde jag köttbullar på finländskt vis med sås, potatis och lingonsylt.

Nästan alla nordiska länder gör köttbullar men på lite olika sätt. Jag har inte hittat något recept på isländska köttbullar men kanske använder de lammfärs. Vem vet.

Så här kryddar de olika nordiska länderna sina köttbullar (enligt mina internetefterforskningar).

Sverige:
Nötfärs, ströbröd, salt, svartpeppar, ägg och vatten.

Norge:
Nötfärs, potatismjöl, salt, svartpeppar, muskot, ingefära och mjölk.

Danmark:
Fläskfärs, lök, ägg, vetemjöl, salt, vitpeppar och mjölk.
Danskarna kallar sina köttbullar frikadeller fast de steker dem.

Finland:
Nötfärs, stekt lök, ägg, ströbröd, salt, vitpeppar, kryddpeppar och mjölk.
Ibland har de även pressad potatis i.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar