Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 28 oktober 2012

Afrikansk köttgryta


Idag hade vi final på den afrikanska veckan och jag lagade en köttgryta som jag hittat som recept på en blogg för ett år sedan. Jag använde högrev som kött och kryddade med lök, röd chilipeppar, curry och paprikapulver. Köttet och kryddorna fick koka i nästan två timmar tillsammans med fond och vatten. Jag redde av grytan mot slutet med lite maizena.

Till grytan serverad jag både ris och fu fu (uttalas foo foo). För några år sedan blev jag bjuden på mat hos några personer från Nigeria och då åt vi fu fu men jag har tidigare aldrig lagat det förrän idag. Jag köpte färdigt pulver på Taj Mahal i Stockholm och lagade enligt bruksanvisning. Det smakar inte så mycket men det används till att äta grytor genom att forma en bit av degen till en sked som man föser upp maten på och stoppar sedan i munnen. Proceduren ska göras utan att man själv eller bordet blir kladdigt.

Jag kokade även ris till maten eftersom jag misstänkte att vi ovana svenskar skulle ha svårt att äta fu fu:n. Och det hade vi. Vi gav alla upp efter ett tag och åt ris till grytan istället. Men grytan var helt otroligt god, som det mesta denna vecka.


På söndagar brukar jag alltid laga efterrätt. Afrikaner äter sällan efterrätter eller kakor/godis. Oftast äter de frukt efter eller till maten så därför tärnade jag upp lite olika frukter. Men svenskar som vi är serverade jag även glass till.

Jag har haft en jättetrevlig matvecka med gamla och nya favoriter. Att laga afrikansk mat kan jag verkligen rekommendera. Det är både gott och nyttigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar