Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 22 oktober 2012

Bobotie

Den här veckan ska jag laga afrikansk mat. Jag har lagat afrikansk mat tidigare och under veckan kommer jag bland annat laga min och dotterns favoriter. Vi har en del afrikanska vänner och har fått lära oss några maträtter från dem. Jag kommer även att laga några maträtter som jag hittat på internet. Jag börjar med en sådan rätt.

Bobotie är en sydafrikansk rätt. Jag hittade receptet på alltommat.se De var enkel att laga.
Man börjar med att steka lök, vitlök och grön chili. Man kryddar med curry, lagerblad och kryddpeppar. Man avslutar med att låta lökblandningen koka några minuter med socker och vitvinsvinäger. Blandningen häller man ner i mald köttfärs tillsammans med salt och mald koriander. Det luktar väldigt gott. Man har även uppblött bröd i köttfärsblandningen.
Köttfärsblandningen trycker man sedan ut i en smörad form och gör en äggblandning som man har på toppen. Jag gjorde äggblandningen på ägg, vatten och oatly i mat samt lite salt. Det skulle stå i ugnen 40 min.

Till bobotien så tärnade jag morot som jag lät koka med jasminris. Vi serverade med grönsaker och ananas.
Alla i familjen gillade maträtten. Vi kommer säkert laga den igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar