Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 18 oktober 2012

Efterrätter, godis och snacks i USA

Den absolut vanligaste efterrätten vi fick i USA var chocolat chip cookie. De här har jag bakat själv med vit choklad men det är vanligare att vi fick med mörk choklad.

Ibland fick vi brownie till efterrätt. Det är som kladdkaka ungefär, fast inte lika kladdigt. Här är den toppad med grädde och chokladsås. Sliskigt och gott.


På bufféer fanns alla möjliga sorters efterrätter. Här provar vi glass och chokladpudding. Apelsinsorbet samt persikopaj. Allt var tyvärr väldigt gott.


På en annan buffé testade jag frukt, ost och kex och kanelbulle. Alla kanelbullar i USA är toppade med glasyr.


Det finns många glasscaféer i USA. Den här glassen åt vi strax utanför Salt Lake City. Caféet drevs av en familj och det var lång kö fast det var mitt i veckan. Det var omöjligt att få i sig hela den här glassen. I USA vet de inte vad lagom är. Men de vet hur god glass ska smaka.


Munkar kan de i USA. De finns i alla olika möjliga färger och smaker. Alla är läskigt goda. Om man gillar munkar så får man inte missa att äta det på sin USA-resa. De här köpte vi i en mataffär där de tillagades på plats.


I Draper, Utah, ligger affären "Sweet tooth fairy". Hon som driver affären har vunnit ett pris i en baktävling nyligen så hon är känd över stora delar i USA. Jag kunde ju inte bara gå förbi den affären! Efter mycket funderande valde jag denna söta muffin. Den var både fin och god. Gå gärna in och googla på affären och få inspiration.


Popcorn är snacks nr 1 i USA. Helst ska de ätas på bio och då med refill så klart. Är man mer sugen på popcorn går man helt enkelt ut mitt i filmen och fyller på. Visste ni förresten att man får ta med sig mat in på bio i USA? Helsnurrigt. Men åter till popcornen. Popcornen ovan köpte jag i Chicago. Det är en specialare som jag förstod endast finns där. Det är popcorn där en del är kryddade med ost och en del med kola. En riktigt bra kombination om ni frågar mig. Men barnen gillade det inte. Tur för mig, för då fick jag allt.


Till sist köpte jag lite godis till barnen. Egentligen har de inte så mycket godis som mina barn gillar men de här tre sorterna har de fattat tycke för. Och jag ska väl erkänna att jag gillar dem också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar