Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 16 oktober 2012

Lunch i USA


När vi var på gruppresan i USA fick vi inte mycket möjlighet att välja mat själva. Men det här åt maken och jag på en restaurang högst upp i en byggnad med utsikt över hela Salt Lake City. "The Garden" hette restaurangen.
Maken åt en smörgås och jag åt en pasta. Till smörgås i USA får man alltid chips. Chips känns ju inte riktigt som mat för en svensk, men det var gott. Så klart. Pastan var det god smak på och den var inte överkokt men det saknades lite salt och peppar.

Smörgås är vanligt att äta som lunch i USA och inte lagad mat som vi gärna äter i Sverige. På gruppresan fick vi flera gånger smörgås från Subway. Med tillhörande chips så klart.


Soppa är också vanlig lunchmat. Till soppan brukar man få kex. Det här var en broccolisoppa kryddad med Pepper Jack cheese. Det var en riktigt lyckad kombination. En av de godaste soppor jag ätit faktiskt. Den serverades på Old Nauvoo Hotel i Illinois.



På flygplatsen i Atlanta åt maken hamburgare och jag åt kycklingvingar. Det var otroligt hög standard på maten med tanke på att det var en flygplats. Egentligen skulle man doppa kycklingvingarna i blue cheese-dressing också. Men det var kladdigt nog tyckte jag och gott var det så inga andra smaker behövde tillsättas. Vi var mycket nöjda både maken och jag.

Snabbmat är populärt när som helst på dagen i USA, så även till lunch. Kentucky Fried Chicken åt vi till makens lycka en dag. Och en annan dag åt vi hamburgare.

En dag var vi på "Pizza Pie Café". Där hade de buffé med pasta, pizza och sallad. Jag höll mig till pizzan, den var flottig och god. De hade dessutom efterrättspizzor (!) Helt nytt för mig men oj vad gott. De hade olika smaker såsom kanel, hallon, äpple, pumpa och oreo. Oreos är kakor som är populära i USA. Det blev min favorit som efterrättspizza och jag grämer mig lite att man inte kan köpa den i Sverige. Fast det kanske är tur, med tanke på vikten.


En dag tog vi en tur på Mississippifloden i en flodbåt. Där på båten bjöd de på lunch. Det blev kalkon, potatismos, sås och gröna bönor. Det gul-beiga till höger är fyllning till kalkonen. Man gör tydligen fyllningen bredvid nuförtiden fick jag mig förklarat.

Potatismos med sås och övrekokta gröna bönor fick vi oräkneligt många gånger på vår resa. Amerikaner verkar älska det. Det var inte bara på restauranger utan även hemma hos vänner. Mina barn hade älskat det men jag tycker ju som bekant om att tugga min mat :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar