Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 25 oktober 2012

Kryddig kycklinggryta från Afrika


På alltommat.se hittade jag det här receptet.

Jag marinerade kycklingfilé i lök, vitlök, mald kryddnejlika, mald svartpeppar och soja. Det fick stå och dra en stund medan tomatjosen kokade upp. Jag tog nästan dubbelt så mycket tomatjos mot vad som stod i receptet eftersom jag älskar sås. När tomatjosen kokade hällde jag ner kyckling och marinaden. När det kokat upp lät jag det koka i 15 minuter. Sist redde jag av såsen med lite idealmjöl.

Till grytan serverade jag ris och chapati-bröd som jag bakade själv. Det är väldigt enkelt att göra.
2 dl rågsikt
6 dl vetemjöl
2 msk matolja
1 tsk salt
2½ dl vatten.
Blanda allt till en fin deg.
Låt vila i cirka 15 minuter.
Dela i 12 delar och kavla ut varje del till en tunn kaka.
Stek i en torr stekpanna utan smör eller olja tills den får färg.
Låt vila mellan bakdukar tills det är dags att äta.

För mig som älskar tomat var det här veckans hittills godaste maträtt. Alla i familjen åt med god aptit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar