Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 23 oktober 2012

Harissakyckling


Idag lagade jag något riktigt gott. Harissa är en krydda som är vanlig i norra Afrika. Jag gick till affären Pulsen i Flemingsberg och frågade om de hade harissa. De brukar ha ett väldigt stort utbud på utländska matvaror. Men tyvärr hade det inte det. Eftersom att jag hade bestämt mig för att göra harissakyckling fick jag göra egen harissa. Jag hittade ett recept på en utländsk hemsida. Man gör harissa på torkad röd chili, olivolja, vitlök, salt, peppar och koriander. Man skulle använda en matberedare stod det i receptet men en sådan har jag inte. Ni läste rätt, jag har ingen matberedare, har aldrig haft, kanske aldrig skaffar. Istället så mortlade jag allt till en fin pasta.

Min harissa blev jättestark. Vet inte om den ska vara det eller om jag gjorde något fel. Så istället för 4 msk till kycklingen så använde jag 1 msk och det blev så starkt att maken och dottern satt och flämtade. Sonen tycker aldrig att något är för starkt. Vi hade dessutom en afrikan på besök kvällen till ära. Han tyckte inte heller att det var speciellt starkt. Jag tycker att det var lite starkare än lagom.

Receptet på harissakycklingen hittade jag på receptcentralen.se. Kycklingen skulle gnidas in med harissa blandad med flytande honung. Sedan skulle man steka kycklingen i en stekpanna och därefter efterstekas i ugn cirka 20 minuter, 200 g. Till kycklingen gjorde jag bulgur kokad med lite av harissan samt gröna ärtor.

För att få lite mildare smak på maten gjorde jag en ananassalsa. Den har jag gjort tidigare och den är grymt god. Ni måste testa. Receptet hittade jag en gång för flera år sedan i ett matblad från Coop. Man hackar 1 ananas, 1 röd chili (utan kärnorna), 1 knippe koriander, 3 vitlöksklyftor, salladslök eller purjolök. Sist tillsätter man 1 dl mango chutney och smakar av med 1 msk vitvinsvinäger, salt och peppar. Låt det stå kallt tills det är dags att servera.

Maten ikväll var en hit. Alla älskade det. Sådana kvällar är det extra roligt att laga mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar