Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 14 oktober 2012

Dryck i USA


Det finns mycket att välja på att dricka i USA.

Vatten är min favoritdryck men kranvatten i USA stinker klor. För en svensk som är bortskämd med vatten som inte smakar någonting alls kan det blir svårt att dricka kranvatten i USA. Som tur är kan man köpa vatten på flaska och det är riktigt gott. Utah har förhållandevis gott vatten eftersom de tar vattnet från bäckarna uppe i bergen. I de andra staterna vi besökte var det värre.

Kanske är det för att vattnet inte smakar så bra som amerikaner dricker så mycket läsk. De flesta jag känner i USA dricker läsk varje dag men de väljer då dietvarianten.

De har inte saft i USA men de har lemonad och koolaid. Jag föredrar lemonad (det finns gul och rosa) eftersom koolaiden är väldigt söt. Av läsksorterna tycker jag bäst om rootbeer. Det smakar ungefär som jenka-tuggummi. Jag tror att som svensk antingen älskar man rootbeer eller så avskyr man det.

Läskmuggarna i USA är mycket större än i Sverige, de på bilden ovan är medium-storlek (!) Första gången jag var i USA kunde jag inte förstå varför de var så stora men sedan kom jag på att jag var törstig hela tiden och då förstod jag.

I USA får man sugrör överallt till läsken, även på fina restauranger. I början blev jag förolämpad av det eftersom att man i Sverige bara ger sugrör tillbarn eller möjligtvis använder dem på hamburgerrestauranger. Men sen vande jag mig vid sugrör. De har oftast så mycket is i glasen så det blir lättare att dricka med sugrör.

I USA är det vanligare att man köper chokladmjölk som är färdigblandat än att man blandar själv. Den färdigblandade är väldigt god, typ godare än pucko. Hur nyttigt det är har jag dock inte tagit reda på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar