Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 24 oktober 2012

Marockansk lammgryta


På receptcentralen.se hittade jag ett recept på Marockansk lammgryta som lät intressant. Den har jag inte lagat tidigare.

Man steker lammbitar i olivolja tillsammans med spiskummin och koriander tills det får lite färg. Därefter steker man tärnad vitlök, paprika, aubergine samt skivad purjolök. Allt läggs i en gryta och man tillsätter krossade tomater, vatten och fond samt lagerblad och kanelstänger. Grytan får sedan koka i 45 minuter. När grytan kokat klar tilsätter man stora vita bönor och Oatly iMat. Sist smakar man av med flytande honung samt salt och peppar.

Jag var lite tveksam till den här grytan eftersom att jag inte är så förtjust i lammkött, men den var helt otroligt god. Maken kunde nästan inte sluta äta. Barnen tyckte också om den. Kanske hade det varit bra att ha bröd till grytan så att man får upp all god sås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar