Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 12 november 2012

Fylld långfranska


Den här veckan tänkte jag ha en 80-talsvecka. Jag har ju kört 60-tal och 70-tal tidigare och nu var det dags för 80-tal. Precis som de tidigare gångerna har det varit svårt att hitta vad som var exakt typiskt för 80-talet, åsikterna går isär på internet om när vissa maträtter blev populära. 80-talet kommer jag ju faktiskt ihåg och även lite av vad vi åt. Min pappa envisades alltid med att laga mat i lergryta på söndagarna. Jag avskydde det. Det spelade ingen roll vad han stoppade i den där grytan, allt smakade likadant. Och det var inte gott. Därför tänker jag inte laga något i en lergryta denna vecka. Men jag har plockat ihop en meny blandat på vad jag hittat på internet och maträtter som var nya för mig på 80-talet.

En rätt som jag aldrig har provat på tidigare men som jag förstått att en del människor åt på 80-talet är fylld långfranska. Det fick bli veckans första maträtt.

Jag stekte köttfärs med champinjoner och lök. Sedan tillsatte jag kryddor och krossad tomat som fick puttra tillsammans i ett par minuter. Under tiden skar jag av toppen på en franska på längden och gröpte ur brödet. När köttfärsen var klar vände jag ner brödsmulora i grytan. Köttfärsblandningen hällde jag sedan ner i det urgröpta brödet och toppade med lite ost. Det fick sedan gratinera i 200 graders värme i 15 minuter.

Till den fyllda långfranskan serverade vi en sallad. Det var förvånandsvärt gott. Varken jag eller familjemedlemmarna hade förväntat oss det. Kanske blir det en ny favorit?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar