Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 13 november 2012

Kyckling sweet and sour


På 80-talet blev det nytt att laga kyckling i sweet and sour-sås. Jag åt det första gången när jag var au pair i Tyskland 1987. Sedan åt jag det på restaurang. Sen kom ju Uncle Bens såser så då kunde jag laga det själv (jag var inte mycket för matlagning än då).

Den här gången lagade jag maträtten från grunden. Stekte först kycklingbitarna och sedan wokade jag lök, vitlök, paprika och ananas. Såsen gjorde jag på vitvinsvinäger, socker, soja och spadet till ananasen. Kycklingbitarna lades tillbaka och det hela fick puttra en stund i wokpannan innan jag serverade med ris. Det smakade inte som Uncle Ben, men gott var det. Familjen höll med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar