Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 18 november 2012

Inbakad fläskfilé


På 80-talet var man tokig i att baka in saker i smördegsplattor. Man bakade in oxfilé, fläskfilé och kassler.

Jag bakade in en fläskfilé. Först stekte jag lök och skogschampinjoner, kryddade och lät det puttra lite i oatly i mat. Skogschampinjoner är mörkare i färgen än vanliga champinjoner och är hårdare i sitt kött.
Fläskfilén putsade jag och sedan stekte jag den lite lätt i stekpanna med salt och peppar.
Jag tog sedan tre smördegsplattor och kavlade ut dem till en lång smördegsplatta. Först lade jag på svampröran på smördegsplattan och sedan fläskfilén. Jag rullade ihop allt till ett paket och "limmade" ihop det med penslad äggula.

Paketet ställde jag sedan in i ugnen och lät det grädda i 180 grader tills innertemperaturen visade 74 grader. Det gick ganska fort.

Maträtten var ganska god men inte det godaste jag ätit. Sonen som vanligtvis älskar fläskfilé tyckte jag hade förstört köttet.

Jag fick besök senare på kvällen så jag valde att baka kakor att bjuda på istället för efterrätt. Annars hade jag några förslag på efterrätter som passar en 80-talsvecka: Bananasplit, chockladfondue eller marängsviss. Marängsviss åt vi alltid när vi var på kalas hos varandra i mellanstadiet.

80-talsveckan har varit en intressant vecka med några nya bekanskaper. Barnen tjatar redan om att jag måste göra köttfärsfylld långfranska igen. Det tyckte de var det godaste på hela veckan. Jag kan hålla med dem men kycklingrulladerna kom inte långt därefter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar