Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 1 april 2013

Pierogi - polska piroger

Den här veckan ska jag presentera polska maträtter för er. Jag börjar med några som min väninna Zofia lärde mig laga för några veckor sedan. Senare kommer några rätter som jag lagar själv. Först ut blir pierogi, piroger som man kokar och som jag tycker är lite mer lik fylld pasta i smaken än det som jag kallar piroger.

 Vi började med fyllningen och tillbehöret till pirogerna. Först smälte vi cirka 400 g smör. Jag trodde först att hon skämtade men så mycket ska det vara. Egentligen ska det vara ister men det går lika bra med smör.
 Vi hackade sex stora lökar och lade ner i det smälta smöret och  lät det puttra i cirka 20 minuter.
Samtidigt kokade vi 10 potatisar (fast sort) med skal. Potatisarna skalas och rivs när de svalnat lite.
 När löken puttrat lade vi undan 1/3 till fyllningen. I resterande lökmassa lade vi ner två paket bacon som vi först hade hackat i lagom stora bitar. Sedan lät vi lök- och baconröran puttra ytterligare cirka 30 minuter. 
 Den rivna potatisen blandade vi med 500 g polsk ostmassa (Twaróg) samt salt och peppar.
Därefter tillsatte vi lökmassan och blandade.
 Pirogdegen gjorde vi på 1 kg mjöl, 2 dl grahamsmjöl, 5 st ägg, 1 tsk salt och 6 dl vatten.
Det är en ganska stor sats, man kan säkert göra mindre om man vill. 
 Degen ska vila cirka 30 minuter innan man bakar ut den.
 Kavla ut degen så fyrkantig som möjligt. 
Skär degen i fyrkanter. 
 Lägg en matsked fyllning på varje fyrkant, vik ihop till en trekant och nyp ihop kanterna.
 Lägg dem att vila på en handduk medan vattnet kokar upp.
 Koka pirogerna i saltat vatten i tre minuter efter att de flutit upp. 
Servera dem sedan med lök- och baconröran, lite hackad persilja och dill samt gräddfil.

Det här tyckte jag var otroligt gott. Helt i min smak. Får man rester över kan man steka pirogerna i lite smör i en stekpanna. Jag provade det och det var nästan ännu godare. 

2 kommentarer:

  1. Min mormor gjorde även sina piroger med blåbär i och serverade med nån form av vaniljsås . Underbart gott men tyvärr var jag för liten för att lära mej och mormor är borta sedan många år. anar att det var någon form av "man tar vad man har mat " Då mormor var född och uppvuxen på en bondgård och sedan kom kriget :-(

    SvaraRadera
  2. Jag är uppvuxen i Polen och vi åt massor med piroger också med blåbär och jordgubbar, så gott. Jag har lagat det till mina barn här i Sverige. Det är lite pysseljobb men smakar otroligt gott:)

    SvaraRadera