Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 2 april 2013

Barszcz - Polsk rödbetssoppa

Så här gör min väninna Zofia rödbetssoppa. Det är den godaste rödbetssoppa som jag ätit.

1 kg rödbetor
1 gul lök
20 cm purjolök
1 bit selleri
1 palsternacka
2 morötter
4 buljongtärningar
3 vitlöksklyftor
1 stor citron
Kokt ägg, dill, persilja och crème fraiche till servering


  • Skala rödbetorna (gärna under vatten och med gummihandskar på så man slipper färg på händerna).

  • Koka rödbetorna hela i cirka 1 timme.
  • Lägg i löken och purjolöken, skurna i stora bitar, efter cirka 30 min.
  • Lägg i buljongtärningarna. Zofia brukar blanda olika sorters buljongtärningar; kött, grönsak, kyckling mm.
  • Dela selleri, palsternacka och morötter i små bitar och koka dem separat tills de är mjuka.

  • Koka klart rödbetorna och ta sedan upp löken ur soppan och kasta den.
  • Ta sedan upp rödbetorna men spara rödbetsbuljongen.
  • Riv rödbetorna på den grova delen på rivjärnet och lägg tillbaka i buljongen.
  • Riv eller pressa vitlöken och tillsätt i buljongen.
  • Pressa citronen och häll i soppan.
  • Koka äggen.
  • Lägg över de kokta grönsakerna i soppan och låt koka upp.
  • Servera med ägghalvor, hackad dill och persilja samt en klick crème fraiche.
Den färdiga soppan!

1 kommentar:

  1. hej! hur mycket vatten ska man ha när man kokar rödbetorna? Med tanke på tt det ska bli en buljong så är jag rädd att om man tar för mycket vätska blir den vattnig. Eller tänker jag fel? Mvh Peter

    SvaraRadera