Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 26 april 2013

Empanadas - Spanska köttfärspiroger

Idag gjorde jag spanska piroger.
Först gjorde jag köttfärsfyllningen samt kokade ägg.
Därefter gjorde jag pirogdegen


Man kan antingen dela degen i bitar och kavla ut varje bit för sig eller kavla ut en stor kaka och ta ut cirklar med ett mått. Jag gjorde det sistnämnda.


På varje rundel lade jag 1 msk köttfärsblandning, några russin, en svart oliv och en bit av ett kokt ägg.


Kanterna fuktade jag med lite vatten och vek sedan över degen till halvmånar och tryckte ihop dem.
Sist gjorde jag ett mönster längs kanten med en gaffel.


Efter 20 minuter i ugnen såg de så här fina ut. 
Kanske inte direkt något konstverk, men goda var de.

Vill ni ha receptet så hittar ni det här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar