Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 26 april 2013

Tapas

Det finns en hel uppsjö med olika tapas man kan laga. 
Den här fredagskvällen valde jag att bjuda på följande Tapas.

Gröna oliver med färskost. De köpte jag färdiga i en burk. 

Chorizokorv

Fläskfiléspett
Jag marinerade dem i 1 dl olivolja, citronsaft från en citron, salt, peppar och 2 pressade vitlöksklyftor.
Sedan stekte jag dem i grillstekpannan.

Pilotas
Spanska köttbullar med pinjenötter. Recept hittar ni här

Patatas bravas 
En av mina favoriter på bordet. Ugnsstekt potatis med en tomatsås.
Receptet som jag använde hittar ni här

Aioli
Det kan vara lite knepigt att göra aioli, den kan lätt skära sig. 
När man gör aioli ska man vara varsam och försiktig. Behandla den som en bebis.
Det är även viktigt att alla ingredienser är rumstempererade.
Jag hade pressad vitlök, salt, fransk senap, äggulor och rapsolja i min aioli.

Ugnsbakade tomathalvor
Stek hackad lök tillsammans med pressad vitlök i stekpannan.
Krydda med salt och peppar och strö lite ströbröd över tomaterna.
Lökblandningen läggs på toppen och sist strör man över riven cheddarost.
Gratinera i 225 graders värme i ugnen 10-15 minuter

Kronärtskocksbottnar
De här blev väldigt goda. Det är gratinerade kronärtskocksbottnar.
Receptet jag använde hittar ni här

Vitlöksfrästa champinjoner
Skär av foten på champinjonerna. Stek dem i olivolja och pressa över 2 vitlöksklyftor.
Häll på 1 dl vitt matlagningsvin och låt puttra tills all vätska försvunnit.
Salta och peppra.
Hacka persilja och blanda med champinjonerna.

Melon med serranoskinka
Enkelt och gott att göra. Linda in skivad melon med serranoskinka.
De olika smakerna passar väldigt bra tillsammans. 

Hela familjen blev väldigt mätta ikväll. Maten fick högsta betyg. 

Eftersom vi är bortbjudna i helgen så får jag återkomma nästa vecka då jag lagar paella. 
Ingen spansk vecka utan Spaniens nationalrätt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar