Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

onsdag 3 april 2013

Bigos

Bigos är en kött- och korvgryta med surkål. Eftersom jag älskar surkål misstänkte jag att jag skulle gilla den här rätten, och det gjorde jag. Så här visade Zofia mig hur man lagar Bigos.

Ingredienser:
4 gula lökar
½ vitkålshuvud
ca 1 kg surkål
4 st äpplen (syrlig sort)
500 g grytbitar av fläsk
4 buljongtärningar
Vatten, späd vid behov
2 polska korvar (vi använde Torunska och Zwyczajna)

Gör så här:

  • Strimla vitkålen och hacka löken (går att använda matberedare också)
  • Lägg vitkål, surkål och lök i en kastrull. Tillsätt några deciliter vatten samt vattnet från surkålen. Låt koka upp.

  • Skiva bitar av äpplena och lägg dem också i grytan.
  • Skär grytbitarna i mindre bitar. Lägg dem i grytan.
  • Lägg i buljongtärningarna. Zofia brukar ta olika sorter t ex kött-, svamp-, grönsaksbuljong osv.

  • Låt koka i en timme. Fyll på med vatten vid behov, det får inte bränna fast i botten. 
  • Skiva korven i centimeterstora bitar. Lägg ner dem i grytan och låt koka i 10 minuter.
  • Servera bigos med kokt potatis.
Bigos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar