Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 6 april 2013

Svampsoppa och Raggmunkar

I polen är de duktiga på att laga soppa. Jag hittade ett recept på tasteline 
Soppan är gjord på torkad Karl Johansvamp och är fantastiskt god. 

Svampen blötläggs över natten i 3 dl vatten. 
Koka lök, morot, rotselleri, persiljerot och buljongtärningar i 30 minuter i 1,5 liter vatten.
Tillsätt svamp + blötläggningsvatten. Låt koka ytterligare 30 minuter.
Ta sedan upp grönsaker och svamp.
Grönsakerna kastas men svampen hackas fint och läggs tillbaka i soppan. 
Red av soppan och låt den koka upp. 
Jag redde av med oatly imat men enligt receptet ska man ha créme fraiche i soppan.
Den ser lite tråkig ut på fotot men den var fantastiskt god.

Polska raggmunkar är lite olika i receptet än de svenska, de har t ex ingen mjölk i dem.
Jag provade att ha morot i också, det kan man utesluta om man inte vill ha det. 

6 stora potatisar
1 morot
2 ägg
2 dl vetemjöl
Salt

Riv potatis och morot på den minsta sidan av rivjärnet.
Blanda i ägg och salt. Sist mjölet.
Stek plättarna i olja (eller ister om man föredrar det).
så här fina blev de. Jag vet inte vad de har till raggmunkar i Polen för det glömde jag fråga. Men vi åt bacon och lingonsylt till. Det var jättegott.
Jag tycker faktiskt att de här polska raggmunkarna är godare än svenska.
Det här kommer jag att laga flera gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar