Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 6 april 2013

Kåldolmar

Polska kåldolmar är väldigt lika svenska. Precis som i Sverige använde de fläskfärs och ris i kåldolmarna. Det som är skillnaden är tillbehören. I Polen har man svampsås eller tomatsås till kåldolmarna. Istället för skysås och lingonsylt som är mer vanligt i Sverige.

Jag valde att testa tomatsås till mina kåldolmar eftersom jag hade svårt att tro att det passar ihop.


Jag använde ett litet kålhuvud så kåldolmarna blev ganska små. Men det gjorde inget, de var lika goda ändå.
Jag använde inte kokt ris i mina kåldolmar utan lät riset vara blötlagt i en timme innan istället.
Till 500 g fläskfärs använde jag 1 dl basmatiris. 
Kryddade sedan med 2 tsk salt och 2 krm peppar och blandade smeten med 1½ dl vatten och oatly imat.

Kålhuvudet kokade jag i saltat vatten tills bladen föll av. Först hade jag skurit ur roten ur huvudet. 
Kålbladen fick rinna av i ett durkslag innan jag fyllde dem med köttfärsfyllningen.

Kåldolmarna fick först brynas i stekpanna och därefter flyttade jag över dem till en traktörpanna. Ringlade över lite sirap och tillsatte några deciliter steksky från stekpannan. Allt fick sedan puttra i 30 minuter. Samtidigt som potatisen kokade. 

Sist gjorde jag tomatsåsen. Jag gjorde en vanlig vitsås och kryddade den med salt, peppar och tomatpuré.
Man kan använda färska tomater, krossade tomater eller passerade tomater också.

Jag blev överraskad av att tomatsåsen var så god till kåldolmarna. Det hade jag inte kunnat tänka mig. 
Men lite saknade jag skysåsen och framför allt lingonsylten. Svårt att bryta traditioner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar