Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 4 april 2013

Panerad fläskkotlett med stuvade rödbetor

Min väninna gav mig lite tips på vad man äter i Polen. Panerad fläskkotlett med stuvade rödbetor var ett tipsen.

Jag använde fläskkotlett utan ben. Jag bankade först ut den lite innan jag panerade den på vanligt vis och stekte den i margarin i stekpannan.

Rödbetorna kokade jag med skal tills de var mjuka. När de svalnat lite skalade jag dem och rev dem på den grövsta delen på rivjärnet. Jag gjorde en vitsås, kryddade den och lade ner de rivna rödbetorna. Klart.

Jag hade även potatis till. Jag har aldrig ätit stuvade rödbetor tidigare men det var jättegott. Jag kan mycket väl tänka mig att laga den här rätten igen.

Min väninna gav mig en påse med mix till en polsk soppa som hon gillar. Zurek heter det och hon översatte det till surdegssoppa. Jag lagade det och hade med mig som lunch på arbetet.

Man kan t ex ha skinka eller korv i soppan. Jag använde samma korvar som vi hade i bigos. Jag skivade korven i centimeterstora bitar och stekte den i stekpannan innan jag lade ner den i soppan. Till soppan hade jag även en smörgås med polsk skinka på. Soppan var hyggligt god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar