Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 25 april 2013

Andalusisk fläskfilé

Det här receptet hittade jag i en alltommat-tidning. Det är fläskfilé som marineras två gånger, en gång före tillagning och en gång efter. Jag ville äta den här maträtten samma kväll så jag marinerade bara en gång och lät köttet vara i ugnen till 70 grader istället för 62 grader som är bättre vid en andra marinering.



Första marinaden bestod av:
6 vitlöksklyftor
1 dl olivolja
1 dl rödvinsvinäger
1 msk svartpeppar
2 tsk grovmalen kummin
1 tsk oregano
2 tsk salt

Jag marinerade hela fläskfilén över natten i kylskåpet. Innan jag lade in den i ugnen så stekte jag den runt om i stekpanna så att den fick fin stekyta. När köttet uppnått rätt innertemperatur så lät jag den vila cirka 10 minuter i ugnsfolie innan jag skar upp den. Istället för marinad 2 så pressade jag över lite citron och strödde över lite paprikapulver. (Om man vill marinera igen så består marinaden av persilja, olivolja och citronsaft).

Till köttet gjorde jag en salsa romesco. Det finns många olika recept på den röran. Huvudingredienserna är paprika, mandlar, chili, vitlök, tomater, paprika, olivolja och rödvinsvinäger. Receptet i alltommat hade även hasselnötter i. Salsa romesco är jättegott, prova även att doppa brödbitar i.

Mitt tips till att få bort skalet från paprikorna är att efter man grillat dem i ugnen (tills skalet blir bubbligt och lite svart) så lägger man den i en plastpåse i cirka 30 minuter. Därefter är det lätt att dra bort skalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar