Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 31 mars 2013

Påskmiddag

Jag testade lite nytt till påsken i år. Hela familjen var på kryssning långfredag till påskafton så då fick jag inte laga någon mat. Med alla barn och deras respektive blev vi åtta personer. Lite besvikna blev vi på buffén eftersom de inte hade påsk-tema utan franskt tema. Jag fick visserligen lite idéer till min franska temavecka men lite mera ägg och sill hade familjen önskat sig.

Idag på påskdagen lagade jag en trerätters middag. 

Till förrätt gjorde jag ägg med bröd.
Det såg jag i en tidning för några år sedan. Egentligen ska det vara en deg med jäst i men jag kom på det för sent  så jag gjorde en sconesdeg istället. Det gick jättebra. 
Bröd och ägg var inne i 225 grader i ugnen 12 minuter. Äggen var tyvärr inte riktigt klara i botten men bröden hade fin färg. 

Till varmrätt serverade jag lammfilé.
Lammfilén hade stått 12 timmar i marinad bestående av oatly iMat, salt, spiskummin, malen koriander, malen ingefära och chilipeppar. Köttet stekte jag i ugnen på en bädd av paprika, rödlök och tomater 30 minuter i 250 graders värme. Till köttet serverade jag ris, sallad och yoghurtdressing.
Lite Indien-inspirerat alltså.

Till efterrätt bjöd jag på persikopaj med vaniljkräm.
Enkelt lagat med smördegsplatta och skivad persika.
Receptet hittar du här

I morgon ska vi vara lite mer traditionella. Eller, ja om man ser till vår familjs konstiga påsktraditioner.
För i morgon blir det den årliga påsk-kebaben. 
Och till kvällsmat blir det den årliga saffranspannkakan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar