Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 23 mars 2013

Hemmalagad pasta

Som avslutning på den italienska veckan gjorde jag egen pasta. Det tar lite tid så det passade bra att laga det på en lördag. Receptet på pastadegen tog jag från boken "Två hungriga italienare".
Degen bestod av 300 gram vetemjöl special och 100 gram durumvetemjöl samt fyra ägg. När man arbetat ihop pastadegen ska den låta stå och vila i minst 30 minuter.


Först gjorde jag ravioli. Fyllningen består av ricottaost, riven parmesanost, hackad förvälld spenat samt salt, peppar och riven muskotnöt. Jag kavlade ut halva degen och skar raka kanter. Därefter klickade jag ut fyllningen. Mellan och längs kanten på degen penslade jag med lite vatten.


Därefter kavlade jag ut ett lock till raviolin och lade ovanpå. Sen tryckte jag ihop degen mellan fyllningen och längs kanten.


Sen skar jag mitt i där jag tryckt ihop degen och väntade på att det saltade vattnet skulle koka upp på plattan.


När det kokade lade jag i raviolin och lät koka i cirka tre minuter eftersom de var ganska stora.

Under tiden hade jag låtit en tomatsås koka i cirka 45 minuter på spisen. I den hade jag krossad tomat, gul lök, vitlök, chilipeppar, basilika, salt och peppar samt en skvätt olivolja. När den kokat klart mixade jag såsen så att den blev slät.

Så här blev det färdiga resultatet. Jättegoda ravioli. 


Jag gjorde även tortellini. Först gjorde jag en fyllning på gul lök, pancetta och köttfärs. Jag kryddade med salt, peppar, krossad tomat, vitt vin och lät det puttra i 15-20 minuter. Mot slutet tillsatte jag lite ströbröd för att få lite fastare konsistens på fyllningen.

Jag kavlade ut degen och skar fyrkanter. Jag penslade med lite vatten i hörnen och vek ihop dem till trekanter.


Trekanterna vek jag sedan ihop och då såg de ut så här. Inget proffsjobb men fullt godkända.

Totrellinin kokade jag i cirka två minuter i saltat vatten.
Jag serverade med samma tomatsås som till raviolin och toppade med lite riven parmesanost. 
Även den här pastan smakade jättegott. 

Italiensk mat är fantastiskt roligt att laga och det är väldigt gott. Det har varit en trevlig vecka.
Efter påsk så ska jag rapportera från när min vän från Polen lärde mig laga några polska maträtter.

Så länge önskar jag er alla en trevlig påsk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar