Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 10 mars 2013

Lammstek med tillbehör & Baklava

Vi avslutade den här veckan med en kurdisk festmåltid. 

Jag lagade en lammstek från ett recept som jag hittade på tasteline.se Jag gjorde några snitt i lammsteken och stoppade in vitlöksklyftor. Därefter mortlade jag en röd chili (utan kärnor) tillsammans med lite olivolja. Jag smorde sedan in lammsteken i chiliröran och satte in den i ugnen tills innertemperaturen var 75 grader.

Så här fin blev den när den var klar. 


Till lammsteken serverade jag två olika sallader - en med potatis och ägg och en med bulgur och grönsaker.
Recepten hittade jag på hemsidan Goda kurdiska maträtter.

Jag gjorde även kurdiska tunnbröd till måltiden. Även det receptet hittade jag på hemsidan Goda kurdiska maträtter.

Dessutom kokade jag lite ris. Och den här gången kom jag ihåg russinen. Russinen fräser man med lite olja i en kastrull några minuter. De blir då lite krispiga och oljan blir söt. Häll allt över det färdigkokta riset.

Till efterrätt vågade jag mig på att att baka baklava. Det var inte så svårt, bara lite pyssligt. Jag använde valnötter. Jag hade egentligen tänkt ha pistagenötter men det hade de inte i min affär.

Baklava serverade vi med lite vaniljglass. Den var ljummen när vi åt den och det var otroligt gott. Hela måltiden var fantastiskt god tyckte både familjen och våra gäster för dagen.

Det har varit intressant att laga kurdisk mat. Jag upplever att deras mat är vällagad och med mycket smaker utan att för den skull ha en massa olika kryddor. Jag kan tänka mig att laga flera av rätterna igen.

Tack till Shang för allt du lärt mig om kurdisk matlagning. Och tack Rojin för din fantastiska hemsida Goda kurdiska maträtter Jag kommer alldeles säkert besöka den igen, även efter den här veckan.

Nu pausar jag en vecka men är åter nästa söndag. Då blir det italiensk mat i vårt hem. Missa inte det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar