Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

tisdag 5 mars 2013

Kurdiska vinbladsdolmar


Ingredienser:
1 kg rundkornigt ris
1 påse frysta bondbönor
2 knippor salladslök
2 dl hackad dill
3 dl naturell yoghurt
½ tsk citronsyra/citronsaft
4-5 vitlöksklyftor
2 tsk salt
1 förpackning vinblad

Gör så här:
  • Lägg riset i  blöt i en timme.
  • Hacka salladslök och dill fint. Pressa vitlöken.
  • Häll av vattnet från riset.
  • Blanda lök, vitlök, dill, yoghurt, citronsyra och salt med riset.
  • Skölj av vinbladen ordentligt, låt dem gärna ligga i vatten i 1 timme.
  • Lägg bondbönor i botten på en kastrull. (Man kan även ha lammkött men det hade inte vi).
  • Lägg en klick av risblandningen på ett vinblad. Vik ihop bladet till en fyrkant.
  • Lägg de vikta vinbladen tätt tillsammans i kastrullen. 
  • Lägg en tallrik på toppen av vinbladsknytena när alla är vikta för att hålla dem på plats.
  • Häll på kokande vatten så att det knappt täcker dolmarna. Låt koka upp.
  • Smaka av efter 10-15 minuter på vattnet om det behövs mer salt eller citronsyra/citronsaft.
  • Koka sammanlagt i cirka 45 minuter. Smaka av riset så att det är genomkokt.
  • Stjälp upp dolmarna på ett fat. 

Jag har aldrig ätit eller ens sett vinbladsdolmar som är vikta som fyrkanter, jag har bara ätit de rullade. Fyllningen i de här vinbladsdolmarna var jättegod, faktiskt den godaste jag ätit. De här kommer jag absolut att göra igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar