Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

torsdag 7 mars 2013

Kurdiska kycklingben med ris och giagik

Jag har testlagat några av maträtterna vi fick lära oss hemma hos min kollega. Jag började med kycklingben, ris och giagik. Gigagik kan man säga är ungefär som kurdisk tsatsiki.
Jag gjorde två olika sorters marinader. Den första fick jag av min kollega och den andra hittade jag på hemsidan Goda kurdiska maträtter

Marinad 1:
1 påse frysta kycklingben
2 dl naturell yoghurt
3 pressade vitlöksklyftor
1 citron (saften)
1 msk grillkrydda (innan grillning)

Marinad 2:
1 påse frysta kycklingben
1 msk röd paprikapasta
1 msk tomatpuré
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
salt
(jag dubblade marinaden eftersom jag tycker om när de blir riktigt genomdränkta)
  • Marinera kycklingbenen över natten.
  • Lägg kycklingbenen i en ugnsfast form/långpanna. Strö över grillkrydda på kycklingbenen som har legat i yoghurtmarinad.

  • Täck med ugnsfolie och grilla i 200° (varmluft) 225° (vanlig ugn) i cirka 1½ timme.
Så här fina blev de när de var klara. Jag tog bort foliet de sista 10 min för att kycklingbenen skulle få lite mer färg. Båda sorterna var jättegoda. 

Ris
1 liter basmatiris
2 liter vatten
1 tsk salt
1 dl matolja
1 msk kummin
1 dl russin
  • Blötlägg riset i en timme.
  • Koka upp vatten och salt i en kastrull.
  • Häll i det blötlagda, avrunna riset i det kokande vattnet.
  • Låt koka tills det nästan är klart. 
  • Häll av vattnet och lägg tillbaka riset i kastrullen.
  • Låt efterånga på lägsta värmen på spisen cirka 10 minuter.
  • Tillsätt kummin.
  • Fräs russin i matolja.
  • Lägg upp riset på ett fat, garnera med russinen.

Giagik
5 dl naturell yoghurt
½ gurka
1 tsk salt
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja

  • Tärna gurkan.
  • Häll på yoghurten och krydda med salt och pressade vitlöksklyftor.
  • Lägg upp på ett fat och ringla över olivolja. 

Så här blev hela måltiden. Jag glömde tyvärr russinen till riset, det var tråkigt. Hela familjen gillade måltiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar