Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

fredag 22 mars 2013

Italiensk pizza

Ingen italiensk veckan utan pizza. Så ikväll gjorde jag två olika sorters pizza. En pizza bianco och en pizza med pepperoni salami.


Recept på degen hittade jag i boken "två hungriga italienare". Man hade ingen olja eller matfett i degen vilket jag först tyckte var konstigt men det gjorde den väldigt smidig och lätthanterlig.



På den ena pizzan hade jag en tomatsås som jag gjorde på passerad tomat smaksatt med vitlök, salt, peppar och oregano. Pizzan toppades med pepperoni salami, färska champinjoner samt parmesanost och mozzarellaost. Jag gräddade den i 250 grader i 10 minuter.


Den andra pizzan gjorde jag utan tomatsås. Istället penslade jag botten med olivolja smaksatt med salt, vitlök och oregano. Pizzan toppade jag med zucchini, rödlök, färska champinjoner och paprika samt parmesanost och mozzarellaost. Även den här gräddade jag i 250 grader i 10 minuter. När den svalnat något toppade jag med ruccola och prosciutto. Till pizzan serverade jag en sås på tomatpuré, olivolja, vitlök och lite sambal oelek. Den här såsen är verkligen pricken över i:et.

Båda pizzorna var jättegoda, det är svårt att säga vilken som var godast eftersom de har väldigt olika smak. Det är nog en humörfråga.


Till efterrätt gjorde jag panforte. Det är ett italienskt godis som man brukar göra till jul och till påsk. Den är gjord på nötter, socker, honung, skal från apelsin och citron samt mörk choklad. Receptet hittade jag på recept.nu. Sött och gott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar