Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

lördag 9 mars 2013

Shambörek & Tirsika bamya

Idag har jag lagat två rätter från hemsidan Goda kurdiska maträtter


Till lunch så lagade jag piroger med köttfärs (shambörek). De var enkla att laga och de blev jättegoda. Barnen gillade dem väldigt mycket och så även jag. Man gör en deg på jäst och sedan tillagar man dem i stekpanna. Så det blir lite passning men det gick ganska fort ändå. Bröden blir lite sega, vet inte om de ska vara så, men det gillade vi jättemycket.


Till middag så gjorde jag en okragryta (tirsika bamya). Den gör man med köttbullar som kokas i sås tillsammans med okra. Jag har aldrig tidigare ätit okra så det var första gången. De är lite syrliga i smaken. Helt okej faktiskt.


Så här blev min gryta - fina färger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar