Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

söndag 17 mars 2013

Italiensk femrätters middag

Första gången vi hade mat-temavecka så hade vi Italien. Men det var 2011, innan jag började blogga om det. Därför tänkte jag gör om den veckan. Förra gången avklarade jag minestronesoppa och pasta carbonare m.m. Denna gång tänkte jag ta det ett steg längre.

Italienare är inte riktigt kloka, jag har hört att de äter femrätters middag. Kanske inte mitt i veckan, men till helger och när de får gäster. Jag var ju bara tvungen att testa det. Barnen och deras respektive fick bli försökskaniner.

ANTIPASTO
Till förrätt åt vi stekt sparris inlindad i parmaskinka, toppad med rostade pinjenötter och hyvlad parmesanost.
Rätten har jag komponerat själv. Sparris och lufttorkad skinka är aldrig fel, det var jättegott. 

PRIMO
Till första varmrätt åt vi ricottaklimp med en tomatsås gjord på plommontomater och chilifrukt.
Det här var enligt mig det godaste på hela middagen. Jag kommer alldeles säkert laga detta igen.
Receptet är taget från boken "Två hungriga italienare".
Om man inte har den boken så finns de flesta av deras recept på BBC food

SECONDO
Till andra varmrätt åt vi en köttgryta på en bädd av polenta.
Köttgrytan var jättegod men "gröten" kändes konstig till. Inte riktigt vår favorit idag. 
Även det receptet hittade jag i boken "Två hungriga italienare".

FORMAGGIO E FRUTTA
Till första efterrätt brukar italienare äta ost och frukt. Jag valde Gorgonzola, Taleggio och en getost.
Egentligen brukar inte italienare ha några kex till men det hade vi. 
Taleggio var den absolut godaste av ostarna. 

IL DOLCE
Till efterrätt åt vi pannacotta med hallonsås. 
Pannacottan hällde jag i glas som jag lagt lutande på ett fat med grovsalt. Det har jag sett i någon tidning för flera år sedan och ville testa det. Det blev väldigt fint. 
Hallonsåsen gjorde jag genom att passera 250 g tinade hallon genom en sil. Sedan smaksatte jag med 2 msk flytande honung. 
Ett perfekt avslut på en lång middag. 
Det här var jättetrevligt att testa men resten av veckan kommer vi att hålla oss till en varmrätt :)


1 kommentar:

  1. Kul initiativ! Vad har du för tips till någon som själv skulle vilja prova detta? Hur lång tid var det mellan ni åt de olika rätterna?
    Skulle man kunna ha endast en varmrätt och två förrätter istället? / Felix Pettersson

    SvaraRadera