Veckans tema:

PGA HELTIDSSTUDIER KOMMER JAG INTE KUNNA PRESENTERA NYA MATRÄTTER SÅ OFTA SOM TIDIGARE

måndag 18 mars 2013

Gratinerad gnocchi med salsiccia

Idag lagade jag gnocchi. Det är ingen mat man lagar på en måndag kväll när man är trött efter jobbet. Men det gjorde jag. Och det tog tid, men vi fick mat före midnatt, även om jag misströstade ett tag.


Receptet hittade jag bland Paolo Robertos recept på recept.nu

Gnocchi gör man på kokt potatis, mjöl och ägg. Man rullar sedan ut degen och skär i lagom små bitar. Varje bit rullar man sedan mot en gaffel så att de får ett fint randigt mönster. Det var det som tog längst tid. Gnocchin kokas sedan i saltat vatten i tre minuter. Separat gör man en sås på tomat, lök, vitlök och basilika. Gnocchi och sås varvas sedan i en gratängform och toppas med mozarellaost och parmesanost. Den gratineras sedan i cirka 20 minuter.



Till den gratinerade gnocchin så åt vi salsiccia-korv. Jag valde tre olika sorter som smakade väldigt olika varandra. Eftersom att två av sorterna var råa fick jag steka dem ganska länge i stekpannan.


Gnocchin var väldigt god, den blev dock lite mjuk vid gratineringen. Kanske hade jag bara för lite mjöl i degen. Korvarna var goda till. Nästa gång jag gör gnocchi ska jag se till att ha mer tid på mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar